استاد بزرگ کره ای بازی گو برای همیشه خداحافظی کرد؛ چون هوش مصنوعی شکست ناپذیر است

به گزارش بلاگ پو، استاد معروف بازی های استراتژی باستانی Go از دادن مسابقه با نرم افزار هوش مصنوعی گوگل انصراف داد. او می گوید هوش مصنوعی بی نظیر و شکست ناپذیر است.

استاد بزرگ کره ای بازی گو برای همیشه خداحافظی کرد؛ چون هوش مصنوعی شکست ناپذیر است

لی سی-دول (Lee Se-dol) سه سال پیش (2016) در یک سری مسابقات حرفه ای گو از نرم افزار هوش مصنوعی AlphaGo باخت. لی پیروز شده بود در 5 دور مسابقه سخت با هوش مصنوعی، یک بار از AlphaGo ببرد ولی در نهایت باخته بود.

از آن زمان تا کنون، گوگل روی AlphaGo کار کرده و پیشرفته تر شده است به طوری که سایر بازیکنان برتر دنیا را شکست داده است.

لی می گوید: در اولین بازی Go با هوش مصنوعی، متوجه شدم که قوی تر نیستم؛ حتی اگر تلاش های زیادی داشته باشم و ناامیدانه بخواهم بازی را ببرم. حتی اگر پیروز به شکست هوش مصنوعی هم بشوم ولی مطمئن شدم موجودی وجود دارد که نمی تواند شکست بخورد.

لی به خبرنگاران گفته است تک پیروزی او در مسابقات گو سال 2016 نیز شانسی و به دلیل وجود اشکال در کدهای گوگل به دست آمده است. او پس از استفاده از حرکتی به نام countered straightforwardly، برنامه هوش مصنوعی AlphaGo حرکتی غیرمعمول انجام داده است که در نهایت راه برای پیروزی لی باز شده است.

هوش مصنوعی هر روز قوی تر می شود

تاریخچه رقابت هوش مصنوعی با مغزهای انسانی در بازی هایی تخته ای مانند شطرنج، تخته نرد و گو به سال 1997 می رسد که کامپیوتر Deep Blue شرکت IBM توانست گری کاسپاروف را شکست دهد.

بازی استراتژی گو در چین باستان رواج داشته است. در این بازی، دو بازیکن باید به طور متناوب مهره های سیاه و سفید را روی صفحه ای شطرنجی بچینند ولی طوری پیش بروند که تعداد خانه های بیشتری را به تصاحب خود درآورده یا با محاصره کردن مهره های حریف، آن ها را از بازی خارج کنند.

بازی در یک صفحه 19 در 19 خانه ای انجام می شود و بی نهایت حرکت و احتمال برای هر بازی و مهره وجود دارد. درک این بازی برای ماشین ها و هوش مصنوعی بسیار سخت است و مستلزم محاسبات پیچیده و سریعی است.

اما گوگل در سال های اخیر با توسعه نرم افزار هوش مصنوعی AlphaGo و سیستم های یادگیری عمیق توانسته داده های هزاران بازی و حرکت را ترسیم و در اختیار هوش مصنوعی قرار دهد.

لی 36 ساله برنده 18 مسابقه بین المللی و 32 تورنمنت داخلی است. او این ماه از مسابقات Korea Baduk Association یا KBA برای همیشه پس از 24 سال انصراف داد.

قرار است لی در ماه آینده به توسعه نرم افزار هوش مصنوعی داخلی برای شکست دادن خودش کمک کند. او با نرم افزار کره ای HanDol بازی خواهد کرد. نرم افزار HanDol تا کنون 5 بازیکن بزرگ بازی گو در این کشور را شکست داده است.

او اعتقاد دارد باز هم اولین دست بازی را در مقابل HanDol را واگذار می کند. چون هوش مصنوعی بیش از حد قوی است.

منبع

abanhome.com: بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: یک پزشک
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 16559

به "استاد بزرگ کره ای بازی گو برای همیشه خداحافظی کرد؛ چون هوش مصنوعی شکست ناپذیر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاد بزرگ کره ای بازی گو برای همیشه خداحافظی کرد؛ چون هوش مصنوعی شکست ناپذیر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید