استفاده از ساختار لایه نازک برای ساخت حسگر های فشاری ممکن شد

به گزارش بلاگ پو، محققان با استفاده از ساختار ساندویچی لایه نازک حسگر فشاری ساختند که انعطاف پذیر بوده و با حساسیت بالا می تواند سیگنال های الکتریکی ایجاد کند.

استفاده از ساختار لایه نازک برای ساخت حسگر های فشاری ممکن شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، به تازگی مقاله ای در نشریه Nano Energy به چاپ رسیده که در آن محققان جزئیات مربوط به ساخت حسگر فشاری با حساسیت بالا را منتشر کرده اند. یکی از مزیت های این حسگر، مصرف صفر انرژی در حالت آماده به کار است و این موضوع جذابیت حسگر را برای استفاده در سامانه های هوشمند انعطاف پذیر افزایش داده است.

حسگر های فشاری انعطاف پذیر به دلیل پتانسیل کاربرد در پوست الکترونیک، توجه بسکمک از محققان را به خود جلب کرده است. تا به امروز روش های متعددی برای ایجاد تحول در این حسگر ها ارائه شده است تا بتوان سازوکار را از تحریک مکانیکی به سوی استفاده از سیگنال های الکتریکی تغییر داد.

با این حال، مسئله اصلی که همان تغییر سیگنال در این حسگر ها است، هنوز حل نشده است. پژوهشگران موسسه فناوری پیشرفته شنژن حسگر فشاری انعطاف پذیری ساختند که عملکرد قابل توجهی داشته و مصرف انرژی آن در حالت استندبای صفر است. این حسگر فشاری حساسیت بسیار بالایی داشته و پاسخ خطی در گستره وسیعی از فشار ها از خود نشان می دهد.

درون ساختار این حسگر، محققان یک اسپیسر قابل تنظیم مقاوم در برابر نور (PS) را به صورت ساندویچی میان دو لایه قرار دادند. این لایه یکی از جنس PDMS/اکسیدروی تقویت شده با آلومینیم است و لایه دیگر از جنس پیرامید/طلا است.

این حسگر فشاری زمانی که بیش از 20.5 درجه خم شود از حالت عایق به حالت رسانا تغییر شرایط می دهد. همچنین اگر این حسگر در خمش کمتر از 20.5 درجه باشد، مصرف آن در حالت آماده به کار، صفر است.

این گروه تحقیقاتی برای تست عملکرد این حسگر، از آن روی بازوی داوطلبی استفاده کردند، در زمان خم شدن بازو، این حسگر، سیگنال ها را از طریق ماژول بلوتوث به صورت بی سیم به یک واحد عملکردی انتقال می داد. همچنین تعداد چراغ های LED روشن در واحد عملکرد به دلیل حرکت بازو و رسیدن سیگنال ها، افزایش می یافت.

نتایج نشان داد که حسگر فشاری ساخته شده در این پروژه دارای پتانسیل کاربردی در ادوات قابل پوشیدن هوشمند است. این ساختار ساندویچی جدید نقش مهمی در افزایش حساسیت خمش در حسگر ایفا کرده و همچنین به مصرف صفر انرژی در حالت آمده به کار کمک شایانی می کند.

abanhome.com: بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 26112

به "استفاده از ساختار لایه نازک برای ساخت حسگر های فشاری ممکن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از ساختار لایه نازک برای ساخت حسگر های فشاری ممکن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید