خبرنگاران رییس کل دادگستری: بسیاری از فرایندها در نظام اداری کشور سرمایه سوز است

به گزارش بلاگ پو، کرمان- خبرنگاران- رییس کل دادگستری استان کرمان ضمن بیان این مطلب که بسکمک از فرایندها و روش ها در نظام اداری کشور سرمایه سوز است و سرمایه اجتماعی را هدرمی دهد و اصلاح آنها به افزایش سرمایه اجتماعی کمک می کند، گفت: این موضوع در قوه قضاییه و در سطوح استانی و کشوری به صورت ویژه مد نظر واقع شده است.

خبرنگاران رییس کل دادگستری: بسیاری از فرایندها در نظام اداری کشور سرمایه سوز است

یدالله موحد روز چهارشنبه در نشست با نخبگان و افراد صاحب نظر با موضوع بررسی راهکارهای افزایش همکاری های حقوقی و قضائی، بحث و مصاحبه پیرامون افزایش سرمایه اجتماعی و آگاهی از خواسته ها و انتظارات و تشکیل کارگروه تخصصی نخبگان دادگستری در آستانه هفته قوه قضاییه افزود: بخش عمده اشکالات موجود در نظام اداری کشور در حوزه اخلاق حرفه ای است که در این زمینه دوره های آموزشی متعددی در دادگستری استان کرمان اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در حوزه حذف فرایندهای غیرضرور و کاهش مراجعات حضوری به دستگاه قضایی نیز اقداماتی آغاز شده است، ادامه داد: بسیاری از مفاسد و آسیب ها به مراجعات حضوری مرتبط است و هر چه این مراجعات حضوری کاهش یابد، مفاسد احتاقتصادی نیز کاهش می یابد و در این رابطه تامین اعتبارت موردنیاز ضروری است که تلاش می شود با برون سپاری و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی از جمله ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در این زمینه اقدام شود.

وی گفت: با حرکت به سمت کنترل های اجتماعی و کاهش آسیب ها و جرایم می توان در راستای اصلاح رفتارها و توسعه اخلاق محوری در رفتار کارکنان اقدام کرد.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان در ادامه با بیان اینکه نخبگان در طول تاریخ در تحولات و تغییرات اجتماعی نقش بسیار برجسته و ارزشمندی داشته اند، گفت: بسیاری از افراد معتقدند تاریخ عرصه جولانگاه نخبگان بوده است و به همین دلیل نخبگان به عنوان کارگزاران تحولات اجتماعی و کارگزاران اصلی تغییرات شناخته می شوند.

موحد ادامه داد: نخبگان به دلیل برخورداری از خصایص ویژه، داشتن توانایی و تاثیرگذاری در عرصه های مختلف اجتماعی در سطح جامعه جایگاه ممتازی دارند و برای تحول در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... باید به سمت نخبگان این حوزه ها رفت واز ظرفیت های آنها استفاده کرد زیرا در بسیاری موارد استفاده از ظرفیت های مردمی برای ایجاد تحول ضروری است.

وی با بیان این مطلب که استفاده از ظرفیت های مردمی یکی از سیاست های کلان قوه قضاییه است زیرا ایجاد تحول در این قوه بدون استفاده از ظرفیت های مردمی قابل انجام نیست، اظهار داشت: قوه قضاییه برای ایجاد جهش تولید باید ارتباط خود را با نخبگان و مدیران اقتصادی افزایش داده و در قالب تفاهم نامه هایی با جامعه نخبگانی پیوند بخورد.

رییس شورای قضایی استان کرمان اظهارداشت: در دستورالعمل های ارسالی از سوی ریاست قوه قضاییه بر استفاده از نظرات و نقدها نخبگان برای برنامه ریزی اقدامات پیش رو تاکید ویژه ای شده است.

موحد بیان کرد: در راستای اجرای اولویت های موردنظر قوه قضاییه در سطح استانی نیز استفاده از نظرات نخبگان در برنامه های قوه قضاییه به صورت ویژه ای مد نظر قرار گرفته است زیرا آهنگ تحولات تحت تاثیر نخبگان جامعه خواهد بود.

وی اظهار داشت: استفاده از نظرات نخبگان در حوزه های پیشگیری از وقوع جرم ،احیای حقوق عامه، مبارزه با فساد، توسعه عدالت و سایر حوزه های مرتبط کاری قوه قضاییه همواره مورد تاکیدقرار دارد.

رییس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: استفاده از توانمندی های نخبگان در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی از طریق کنترل های اجتماعی نیز موضوع بسیار مهمی است.

موحد حفظ سرمایه های اجتماعی را یک اولویت برشمرد و گفت: تدوین راهکارهایی برای حفظ سرمایه اجتماعی با اتصال به بدنه جامعه یکی از مواردی است که باید با استفاده از دیدگاه نخبگان محقق شود.

وی ادامه داد: فرصت ایجاد شده در قوه قضائیه برای استفاده از ظرفیت های مردمی باید مغتنم شمرده شود زیرا ارتباط با نخبگان یک سرمایه است و باید آن را ارج نهاده و با استفاده از آن گرهی از مسائل جامعه باز کرد.

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کل استان کرمان نیز با اشاره به تاکید قوه قضاییه برای استفاده از نظرات نخبگان، اظهار داشت: در سال جاری تلاش می شود که در اجرای برنامه های هفته قوه قضاییه نیز به صورت ویژه از نظرات نخبگان استانی استفاده شود.

سید مهدی قویدل با اشاره به این مطلب که تشکیل کارگروه نخبگان به منظور افزایش سرمایه اجتماعی و آگاهی از انتظارات جامعه یکی از اولویت های معاونت پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کل استان کرمان است، گفت: لیست نخبگان مرتبط با حوزه های مختلف نیز تدوین شده تا براساس این لیست، تیم نیازسنجی ایجاد کنیم تا بدانیم در برنامه های عملیاتی دستگاه قضایی و برنامه های پیشگیرانه چه اولویت هایی مد نظر قرار گیرد که متناسب با نیازهای مخاطبان و جامعه باشد.

وی اظهارداشت: دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی از سوی قوه قضاییه صادر شده و در راستای اجرای این دستورالعمل، هماهنگی های لازم با ادارات مرتبط از جمله استانداری کرمان ، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان های مردم نهاد اجرا شده است.

abanhome.com: بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: ایرنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 28831

به "خبرنگاران رییس کل دادگستری: بسیاری از فرایندها در نظام اداری کشور سرمایه سوز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رییس کل دادگستری: بسیاری از فرایندها در نظام اداری کشور سرمایه سوز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید