خبرنگاران طرح فاضلاب ندوشن؛ قصه ناتمام شهر هزار و یک شب

به گزارش بلاگ پو، یزد- خبرنگاران- اجرای طرح فاضلاب شهری در شهر ندوشن استان یزد از حدود 2 سال قبل شروع شد اما فرایند کند پیشرفت آن که حتی زندگی روزمره مردم را هم تحت تاثیر قرار داده، شهفرایندان را به ستوه آورده و خواهان چاره جویی در این زمینه هستند.

خبرنگاران طرح فاضلاب ندوشن؛ قصه ناتمام شهر هزار و یک شب

اجرای کند و نامطلوب این طرح با در نظر دریافت سختی ها و دشواری های آن به دلیل اجرای نامناسب و غیر اصولی و آنچه را که افکار عمومی سهل انگاری های مجریان می نامند نارضایتی شهروندان را فراهم نموده و مردم از به هم ریختگی شهر و خرابی های ناشی از آن به ستوه آمده اند و طاقتشان را طاق نموده است.

علی رغم اینکه مردم ندوشن اذعان می دارند همکاری خوبی با طراحان و پیمانکاران داشته اند و سختی های آن را به جان خریده اند مدت زمان اجرای طرح به شدت طولانی و برای مدتی هم تعطیل شده است.

آنها می گویند: با توجه به اینکه طرح هم اینک با کندی پیش می رود دیگر تحمل اوضاع پیش آمده را ندارند، خواهان تسریع در اجرای آن و یا به قول خودشان جمع کردن بساط طرح فاضلاب هستند.

از سوی دیگر مسئولان شهر می گویند تمام تعامل و همکاری خود را با مجریان طرح داشته اند و سعی نموده اند طوری برخورد نمایند که طرح زودتر به نتیجه برسد؛ اما پیمانکاران نه تنها کار را سرعت ندادند؛ بلکه معطل هم نموده اند.

مردم و مسئولان شهر مدعی هستند به دلیل اینکه طرف قرارداد پروژه شرکت آبفای استان نیست و طراحان و مجریان پروژه فاضلاب شهری ندوشن از تهران انتخاب شده اند کسی در استان جوابگوی مسائل مردم نیست و دلایل اصلی طولانی شدن و اجرای نامناسب آن و بهم هم ریختگی شهر همین عامل است.

یکی از شهروندان می گوید: تا به امروز معضلات و خرابی های ناشی از اجرای یک پروژه عمران شهری را به این وسعت ندیده ام؛ حتی شرکت های حفار گاز که چند سال پیش در ندوشن کار کردند اینقدر کار خود را طول نداده و طرح خود را در مدت 6 ماه جمع و جور کردند.

سید علی موسوی افزود: متاسفانه شرکت پیمانکاری طرح فاضلاب ندوشن، کش و قوس زیادی در اجرای کار خود داده و متاسفانه شهر را به هم ریخته و هر کوچه و محله ای حفاری و تخریب و به حال خود رها شده است.

وی با بیان اینکه سالها قبل کوچه و خیابان های شهر ندوشن خاکی و حالت روستایی داشت گفت: شرایط شهر به حدی نامناسب است که به یک ویرانه تبدیل شده است و انسان را به یاد همان سالهای خاکی بودن شهر می اندازند.

این شهروند گفت: پیمانکار می بایست یک منطقه را حفاری، لوله گذاری، آسفالت و بازسازی کند بعد سراغ قسمت دیگر شهر برود؛ در حالیکه چنین نبود و هنوز چاله چوله های ناشی از اجرای طرح در قسمتی از شهر که دو سال قبل آغاز شده باقی است.

شهردار ندوشن هم با تائید مسائل گفته شده از سوی مردم در مورد به هم ریختگی شهر گفت: ما به مسائل مردم و شهر کاملا واقفیم و بارها خواسته ها و مسائل مردم را به مسئولان استان گوشزد نموده ایم و جلسات متعددی نیز با آنها داشته ایم؛ اما متاسفانه به دلایل ذکر شده بی نتیجه بوده است.

سید هادی موسوی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: به دلیل اینکه طبق قانون، شرکت حفار می بایست هزینه خرابی آسفالت را به شهرداری بپردازد و نپرداخته ما تا به امروز هیچ گونه مجوز حفاری صادر ننموده ایم در عین حال چون یک طرح زیربنایی برای شهر بود سعی نکردیم کار را متوقف و یا تعطیل کنیم و برای اینکه کار سریعتر انجام گردد تعامل لازم را با مجریان داشته ایم.

وی افزود: در قرار دادهای شرکت های گاز و دیگر دستگاهها این حق برای شهرداری قایل بودند و ما می توانستیم نظارت جدی بر کار آنها داشته باشیم و کار با کیفیت بهتری اجرا گردد؛ اما در این پروژه به دلیل استفاده از صندوق توسعه اسلامی این حق دیده نشده است.

وی میزان خسارت براورد شده برای جبران تخریب آسفالت شهر را بیش از 18 میلیارد ریال در زمان آغاز اجرای طرح یعنی 2 سال پیش بیان کرد و گفت: این رقم با احتساب تورم در شرایط حاضر بیش از 2 برابر است.

موسوی یادآور شد: طرح فاضلاب شهر ندوشن توسط شرکت آب و فاضلاب کشور و اعتبارات صندوق توسعه اسلامی اجرا می گردد و مسئولان استان یزد نقش چندانی در آن ندارند؛ اما این به معنای شانه خالی کردن بار مسئولیت نیست و باید جوابگوی مردم باشند.

شهردار ندوشن افزود: در راستای اجرای وظایف قانونی خود و به منظور دفاع از حقوق مردم و شهروندان و جبران خسارت ناشی از خرابی اسفالت بیش از 200 اخطار برای مجریان صادر شده است.

موسوی افزود: در مورد پرداخت خسارت آسفالت قرار شد شرکت آب و فاضلاب، آب حاصل از تصفیه فاضلاب را برای توسعه و آبیاری فضای سبز به شهرداری واگذار کند که در این زمینه هنوز هیچ اقدام و توافقی صورت نگرفته است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان میبد هم گفت: در بازدیدی که معاون عمرانی استاندار یزد اواخر سال گذشته از طرح فاضلاب ندوشن داشت قرار شد تا خاتمه سال گذشته طرح تکمیل گردد؛ اما متاسفانه به دلایلی نشد.

احمد بنا با بیان اینکه اجرای پروژه فاضلاب ندوشن توسط شرکت آب و فاضلاب کشور و یک شرکت خارجی از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی در حال انجام است گفت: نظارت این پروژه بر عهده یزد نیست و بودجه آن هم از بانک توسعه اسلامی تامین می گردد با این وجود این اگر مسئله ای از سوی شهروندان اعلام شده به سرعت نسبت به برطرف آن اقدامات لازم را انجام دادیم و هم اکنون نیز اگر مسئله ای باشد برای برطرف آن کوشش خود را خواهیم کرد.

وی با اشاره به مسائل فاضلاب بخش ندوشن توضیح داد: برای حل بخشی از مسائل فاضلاب ندوشن با حضور معاون عمرانی استاندار یزد جلسه ای تشکیل و برای برطرف مسائل این منطقه تأکید و با اعلام آغاز به کار پیمانکار، شاهد پیشرفت بسیار خوبی در این منطقه بودیم.

بنا در مورد حفاری های غیراستاندارد در بافت تاریخی بخش ندوشن، گفت: در این خصوص شکایتی از سوی اداره میراث فرهنگی و همچنین شهروندان این منطقه تنظیم شد و هم اکنون در اختیار مراجع قضایی قرار گرفته است.

اجرای طرح فاضلاب شهر ندوشن علاوه بر نابسامانی شهر و ایجاد مشکل برای مردم، چالش هایی را برای بافت تاریخی و بناهای ارزشمند این شهر از جمله یک بادگیر قدیمی و منارجنبان این شهر ایجاد نموده است که همین امر اعتراضات مردمی را برانگیخته و اداره کل میراث فرهنگی استان یزد را به طرح شکایت علیه پیمانکار واداشته است.

ندوشن با پنج هزار نفر جمعیت در 80 کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار گرفته است و شغل اغلب مردم آن دامداری و کشاورزی است؛ ماست ندوشن، شهره خاص و عام است و در استان یزد و کشور، طرفداران خاص خود را دارد.

abanhome.com: بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: ایرنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 28671

به "خبرنگاران طرح فاضلاب ندوشن؛ قصه ناتمام شهر هزار و یک شب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح فاضلاب ندوشن؛ قصه ناتمام شهر هزار و یک شب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید