قلعه دختر میانه Kiz Castle

به گزارش بلاگ پو، در این مقاله از وب سایت گردشگری خبرنگاران شما را با قلعه دختر میانه در آذربایجان شرقی آشنا خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

قلعه دختر میانه Kiz Castle

قلعه دختر یا قیز قالاسی در شهرستان میانه قرار داشته و به شماره 870 جزو آثار ملی ثبت شده است. این قلعه در دو کیلومتری پل دختر (میانه) در رشته کوه قافلانکوه واقع شده است. این قلعه بشکل کثیر الاضلاع غیرمنتظم ساخته شده و به سه قسمت تقسیم می شود.

قسمت های بنا

  • دیوار بیرونی که قطورتر از دیگر قسمت ها بوده و به وسیلهٔ 24 برج دیدبانی، نگهبانان از قلعه پاسداری می نمودند.
  • دیوار داخلی که این دیوار حافظ قسمت اصلی قلعه یا قلب قلعه بوده.
  • قسمت داخلی قلعه که محل فرماندهی و کوتبال دژ محسوب می شود.

این قلعه دارای دو مدخل ورودی است که در بالای یکی از این مدخل کتیبه ای بوده که بر اثر مرور زمان از بین رفته است.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

تاریخچه

خانم ژان دیولافوا در صفحه 72 از کتاب خود قدمت این قلعه را به زمان اردشیر یکم (هخامنشی) رسانده و هدف بنای آن را زندانی برای شاهزاده خانم شورشی ذکر کرده است.برخی بنای این قلعه را مربوط به قرن 7 هجری تخمین زده اند برخی دیگر بنای آن را با قدمت 8 تا 12 قرن ذکر کرده اند. ولی با توجه به پایه های ساخت قلعه و مصالح بکار برده شده تخمین به اوایل دوره ساسانیان نیز زده می شود.

قلعه دختر و پل دختر

در گویش محلی نام این قلعه قیز قالاسی به معنای قلعه دختر می باشد. راجع به نام قلعه روایاتی رایج است از آن جمله که دختر پادشاهی بر علیه پدر خویش شورش می کند و پد ر او را به نقطه دور تبعید و برای وی قلعه ای ساخته در آنجا محبوسش می کند. دختر شاه بامید آزادی خویش روز شماری می کند و چوپانی که آنطرف رود قزل اوزن به چوپانی مشغول بوده توجه او را جلب می کند و این دو عاشق هم می شوند و چوپان هر شب رودخانه سرد و خروشان قزل اوزن را می شکافت و بدیدار شاهزاده خانم می آمد و شاهزاده خانم برای آنکه رنج این کار را از چوپان رفع سازد پلی بر روی رودخانه می زند و چوپان اولین کسی است که از روی پل رد می شود و بدیدار شاهزاده خانم می آید.

همچنین روایت است بازرگانی برای در امان ماندن دختر خود از دست مغولان برای دختر خود در این منطقه قلعه می سازد ولی به مرور زمان و حسن روابط و پس از مرگ بازرگان دختر وی برای توسعه تجارت بازرگانان آذربایجان با دیگر کشورها این پل (پل دختر) را می سازد.

عقیده باستان شناسان بر این است که این قلعه مانند قلعه دخترهای دیگر توسط ایزدبانو ناهید (آناهیتا) ساخته شده است. پرستشگاه های این ایزدبانو را اغلب در بلندی ها می ساختند و حاکمان و بازرگانان و کشاورزان هرساله با هدایای نفیس راهی این پرستشگاه ها می شدند چرا که ملکه ناهید فریادرس زنان و آزادی و حریت نعمت و فراوانی آب و باران تنها کسی بوده که در اقتصاد و نبرد پشتیبان این مرز و بوم بوده است. این قلعه ها بیشتر در کنار رودخانه های عظیم و دریاها ساخته می شده است.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

abanhome.com: بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: تاپ تراول
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 17677

به "قلعه دختر میانه Kiz Castle" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه دختر میانه Kiz Castle"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید