10 جمله جادویی کارآفرینان پیروز

به گزارش بلاگ پو، روزنامه جام جم - عسل اخویان طهرانی: بدون شک قدرت و اثرگذاری تا وقتی از آن برای ایجاد تحول و پیشرفت بهره برداری نشود ارزش چندانی نخواهد داشت. حتی اگر مهارت های کارآفرینی را به خوبی بدانید و در خود پرورش دهید، اما از آن ها در جهت پرورش افکار عمیق تر، ایجاد انگیزش در اعضای گروه و پیشبرد و توسعه مجموعه کسب وکاری تان استفاده نکنید، عملا نمی توانید اسم خود را راهبر و کارآفرین پیروز بگذارید. راهبری فقط به معنی داشتن قدرت نیست؛ بلکه مهم چگونگی استفاده از این قدرت و اختیار است.

10 جمله جادویی کارآفرینان پیروز

همان گونه که استفاده از عبارت های نامناسب می تواند شما را از جهت پیروزیت و پیشرفت دور کند، انتخاب عبارات و کلمات مناسب می تواند اعتمادبه نفس، توانمندی و هوش احساسی که همگی ابزار های ضروری رسیدن به پیروزیت هستند را تقویت کند. راهبران تحول گرا همواره به فکر نتیجه کار هستند، اما از طرف دیگر به خوبی می دانند برای رسیدن به نتیجه دلخواه شان باید کارکنان باانگیزه و متعهدی در کسب وکارشان داشته باشند.

به همین دلیل تمرکز اولشان را بر ساختن اعتماد، رشد توانمندی ها، افزایش درک، انتقال دانش و ارزش گذاری بر افراد مؤثر کسب وکارشان معطوف می نمایند. در ادامه با ده عبارت معجزه آسایی آشنا خواهیم شد که کارآفرینان تحول گرا برای برقراری ارتباط عمیق تر با کارمندان شان استفاده می نمایند. اگر به دنبال ایجاد فضایی پویا و کارمندانی با انگیزه و مشتاق برای پیشرفت در محیط کسب وکارتان هستید، از استفاده از این عبارت ها در کلام تان غافل نشوید. برگرفته از: Forbes

1. به یاریت احتیاج دارم!

بسیاری از کارآفرینان و راهبران کسب وکار ها درخواست یاری را نشانه ضعف می دانند. اما دوره این طرز فکر به سرانجام رسیده است و باید این ذهنیت به درستی در کارآفرینان اصلاح گردد. زیرا به عقیده کارشناسان درخواست یاری از بهترین نشانه های قدرت راهبری و هدایت است. درخواست یاری به مراتب بیشتر از این که بخواهید تظاهر کنید که هیچ وقت به یاری احتیاج ندارید در نشان دادن اعتماد به نفس و توانمندی تان مؤثر است.

این که کوشش کنید نشان دهید همه چیز را خودتان می دانید موجب می گردد که اطرافیانتان احساس نمایند می خواهید نقابی بر تمام ضعف ها و کمبودهایتان بزنید و خودتان را بی نقص نشان دهید. این در حالی است که اگر در مواقع لزوم از هدایت، نصیحت یا تجربه سایر اعضای تیم کاری تان بهره ببرید، از احترام و اعتماد بیشتری برخوردار می شوید. زیرا با این کار کارمندانتان احساس می نمایند برایشان احترام قائل هستید و به مشارکتشان در امور اهمیت می دهید.

درخواست یاری، شما را به کارآفرینی پیشرو و تحول گرا تبدیل می نماید، زیرا با این کار نورافکن ها را از روی خودتان بر می دارید و اجازه می دهید افراد دیگری که در کسب وکارتان دخیل هستند به زیبایی بدرخشند. از سوی دیگر گاهی درخواست یاری این فرصت را فراهم می نماید که توانمندی های فکری کارکنانتان تحریک شده و عصاره خلاقیتشان به جریان بیفتد.

وقتی از افرادی که هدایتشان می کنید و از شما پیروی می نمایند، تقاضای هم فکری و یاری کنید در حقیقت راهبران دیگری را در کنار خود پرورش خواهید داد. یادتان باشد هدایتگر کسب وکار الزاما باهوش ترین فرد مجموعه نیست، بلکه کسی است که بتواند فضای رشد و بالندگی را برای دیگران فراهم کند تا بتوانند حداکثر توانمندی هایشان را بروز دهند. راهبران تحول گرا همواره به دنبال پرورش راهبران جدید هستند؛ بنابراین به عنوان کارآفرین باید خود را موظف بدانید این فضای رشد را برای کارکنانتان فراهم کنید.

2. چطور می توانم یاریت کنم؟

همواره حواستان باشد که در مواقع لزوم چنین سوالاتی را بپرسید. به عنوان راهبر یا مسؤول مجموعه ای نباید توقع داشته باشید که در جای خودتان بنشینید و کارمندان هر زمان که احتیاج به یاریی داشتند، خودشان به شما مراجعه نمایند. شما موظفید نشان دهید همواره برای یاری آماده اید و این موضوع را به خوبی جا بیندازید که اگر کسی نتواند از عهده کاری بدون یاری دریافت از دیگران بربیاید، در نگاه شما فردی ضعیف و غیرمستعد نخواهد بود.

اگر این فضا را در کسب وکارتان ایجاد نکنید، دو پیغامد مهم به دنبال خواهد داشت: اول این که کارکنانتان حتی در شرایطی که احتیاج به یاری و هدایت مستقیمتان باشد، از ترس خوردن برچسب ناکارآمدی به شما مراجعه نخواهند کرد. دوم این که یادگیری مداوم و همیاری و انتقال دانش از مهم ترین ویژگی های کسب وکار های امروزی است. اگر نخواهید شرایط این یادگیری ضمن کار را برای کارمندانتان فراهم کنید خیلی زود کسب وکارتان راکد و یکنواخت خواهد شد که این با ماهیت شدیدا رقابتی کسب وکار های امروزی در تضاد است.

از این رو اگر می خواهید راهبری امروزی و تحول گرا باشید باید همواره آماده باشید تا در زمان مناسب به کارمندانتان پیشنهاد یاری دهید و نفر اول برای ایجاد محیط یادگیری باشید. همچنین در کسب وکارتان پاداشی برای افرادی که طلب یاری می نمایند یا حاضر به یاری کردن می شوند در نظر بگیرید تا این موضوع به فرهنگ فضای کسب وکارتان تبدیل گردد.

3. این موضوع را درک می کنم

زمانی که در حال مصاحبه با فرد یا افرادی هستید و در ادامه صحبت ها از عبارت من درک می کنم که ... (جای خالی را با هر موضوعی که در مصاحبه مطرح شده است پر کنید) بهره ببرید، در حقیقت نشان داده اید که به صحبت ها گوش نموده اید و پیغام مورد نظر را دریافت نموده اید. این عبارت به این معناست که احتیاج، احساس یا خواسته طرف مقابل را مشروع و به حق می دانید و از سوی دیگر از یکی از بهترین روش های برقراری ارتباط راهبران امروزی و تحول گرا استفاده نموده اید.

به این ترتیب اعضای تیم کاری تان احساس می نمایند که شنیده شده اند و به مسائل شان بها داده شده است. حتی اگر تصمیمی که در نهایت می گیرید، خلاف میل شان باشد، باز هم به دلیل این که احساس شنیده شدن دارند، راحت تر آن را خواهند پذیرفت.

4. برای عملکردت در مورد ... ارزش قائلم

اگر نگوییم همه، دست کم بیشتر ما دوست داریم مورد احترام باشیم؛ بنابراین اگر دوست دارید ارزش و احترام بیشتری نزد کارمندان تان داشته باشید بدانید باید برای آن ها متقابلا ارزش و احترام قائل شوید. راهبران امروزی می دانند به منظور ارزش قائل شدن برای افراد، صرفا زبان بازی کارایی نخواهد داشت؛ با این وجود نمی توان از جادوی کلمات نیز غافل شد.

از این عبارت زمانی که رفتار، تصمیم یا طرز فکری تحت تأثیر قرارتان می دهد بهره ببرید؛ ولو این که با آن موافق و همسو نیز نباشید. این روش مناسبی است که بخواهید به اعضای گروه تان نشان دهید چه مواردی در صدر اولویت هایتان واقع شده است. به این ترتیب آن ها نیز با افکار و اولویت های فکری شما آشنا خواهند شد و به نوعی تمرکز و کوشش شان را روی مواردی معطوف خواهند کرد که هم راستا با ارزش های کسب وکار شما خواهد بود.

5. مطمئنم می توانی

اگر از آن دست مدیرانی هستید که بیش از حد کارکنان تان را زیر نظر دارد و دوست دارید همه کار ها با نظارت مستقیم خودتان انجام گردد، خودتان را مجبور کنید دست کم هفته ای یک بار از این عبارت در کلام تان بهره ببرید. از مهم ترین و کلیدی ترین وظایف شما به عنوان راهبر مجموعه این است نشان دهید کار کارمندانتان و وجودشان برای مجموعه حیاتی است. سعی کنید شرایطی به وجود بیاورید که همان طور که دوست دارید کارکنان تان ارزش وجود شما و یاری های شما را درک نموده و احساس نمایند شما نیز متقابلا برای آن ها و توانمندی هایشان ارزش قائل هستید.

کارمندان دوست دارند از توانایی ها و استعدادهایشان استفاده گردد و نقش مؤثری در پیشبرد و دستیابی به اهداف ایفا نمایند. برای دستیابی به این خواسته به فضایی برای بروز خلاقیت، آنالیز گزینه ها و پیاده سازی بازی هایی که می تواند منجر به دستیابی به خواسته ها و ارزش های مجموعه گردد، احتیاج خواهند داشت. روشن و شفاف به کارمندانتان بگویید برنامه های اصلی شرکت چیست و نتیجه نهایی مورد انتظار چه خواهد بود؛ سپس از صحنه خارج شوید و به آن ها فرصت بدهید کار را پیش ببرند و بدرخشند! زمانی که کارمندان احساس نمایند شما رویشان حساب می کنید و به آن ها اعتماد دارید، احساس تعلق خاطر بیشتری به مجموعه خواهند داشت و کوشششان برای دستیابی به اهداف مضاعف خواهد شد.

6. شما درست می گویید

قرار نیست راهبر یا مدیر مجموعه همواره راهکار همه مسائل را بداند. در محیط کارتان فضایی به وجود بیاورید که کارکنان آزادانه و با حفظ احترام متقابل بتوانند درخصوص موضوعات گوناگون با شما یا دیگر همکاران شان مناظره نمایند. زمانی که اعضای تیم بتوانند به راحتی نظرشان را بدون واهمه درخصوص مسائل مختلف مطرح نمایند یا حتی آزادانه مخالفت شان را درباره بعضی تصمیم گیری ها ابراز نمایند، یکپارچگی بیشتری در تیم حاکم خواهد شد.

با پذیرفتن اشتباه تان و اذعان به درست بودن نظر فرد دیگر، شجاعت و قدرت خود را به عنوان راهبر مجموعه نشان دهید. حتی اگر در این راه بعضی از نقاط ضعفتان نیز معین گردد، هیچ اشکالی نخواهد داشت. این جهت در نهایت به ایجاد همبستگی بیشتر منجر خواهد شد.

این روش نیز شیوه دیگری برای نشان دادن این موضوع است که به اعضای تیم کاری تان احتیاج دارید. کارکنان تان شما را به عنوان راهبری قدرتمند خواهند شناخت و از این که به راحتی می توانند افکار و ایده هایشان را مطرح نمایند احساس بهتری خواهند داشت.

7. شما چطور فکر می کنی؟

همان طور که گفته شد، قرار نیست به عنوان راهبر یا هدایتگر کسب وکار، راهکار همه چیز را بدانید. حتی شاید برایتان جالب باشد بدانید که بسیاری از کارآفرینان پیروز حتی اگر راهکار موضوعی را بدانند هیچ وقت همان ابتدا آن را بیان نمی نمایند؛ بلکه فرصت می دهند تا اعضای تیم کاری شان با مشکل درگیر شده و ایده ها و راهکار های جدیدی را در ذهنشان پرورش دهند. زمانی که از کارمندانتان بپرسید چه فکری می نمایند یا چطور راهکار مسئله ای را در دست می گیرند، به پرورش خلاقیت و نوآوری و مهارت تصمیم گیری های در شرایط مهم در کل مجموعه یاری خواهید کرد. به این ترتیب همچنان توانسته اید به پرورش راهبران جدید و توانمند و ایجاد فضایی پر اعتماد یاری شایانی کنید.

8. من مشتاقم که...

بسیاری از مدیران ناوارد فکر می نمایند برای ایجاد هر تغییری احتیاجی نیست کارکنانشان را در جریان قرار دهند. زیرا خودشان صلاح دانسته اند تغییر را در جهت کاری ایجاد نمایند. اما این کاملا اشتباه است. قرار نیست کارکنانتان حدس بزنند شما چه خواهید کرد! در هر زمانی که ایده جدیدی دریافت کردید به صورت شفاف به اعضای تیم کاری تان بگویید که مشتاق هستید تغییر را در جهت کاری اعمال کنید.

از سوی دیگر دریافت ایده های جدید می تواند وجوه جدیدی از کسب وکار را پیش رویتان باز کند. در نتیجه اشتیاق خود را برای آنالیز پیشنهاد ها و ایده های جدید ابراز کنید. شما می توانید به سادگی با گفتن من مشتاقم که... (جای خالی را با هر موردی که مشتاق هستید آنالیز یا امتحان کنید، پر کنید) نشان دهید برای آنالیز روش های جدید، فرآیند های تازه و راهکار های جایگزین کاملا پذیرا هستید. با استفاده از این عبارت در موقعیت مناسب این پیغام را به کارکنانتان می دهید که راهبری اهل تغییر هستید و فقط حرفش را نمی زنید.

9. ممنونم بابت...

شاید به نظرتان این جمله خیلی عادی به نظر برسد. اما بسیاری از افراد زمانی که تشکر هم می نمایند مستقیما اشاره نمی نمایند بابت چه موضوعی از فرد مقابل قدردان هستند. بازخورد دادن زمانی که به صورت جزئی و دقیق، در زمان مناسب عنوان گردد، اهمیت چند برابر خواهد داشت؛ بنابراین دقیقا در هنگام تشکر و ابراز قدردانی با گفتن جمله من بابت... از شما ممنونم (جای خالی را با هر رفتار یا عملی که موجب برانگیختن حس قدردانی تان شده پر کنید) نشان دهید چه موردی مورد تقدیر بوده است.

در کنار دقیق بودن، زمان بیان تشکر هم بسیار مهم است. سعی کنید تا حد امکان در زودترین زمان ممکن نسبت به اتفاقی که موجب تشکرتان شده است، آن را ابراز کنید و در هنگام بیان تشکرتان به این موضوع نیز اشاره کنید که عمل یا رفتار اجرا شده چه تأثیری در فرایند کار مجموعه داشته و چقدر موجب بهبود اوضاع شده است.

10. ببخشید، اشتباه از من بود

راهبری و مدیریت مانند سکه دو رو دارد. روی اول این است که راهبر باید همواره آماده پذیرش مسؤولیت شکست های کسب وکارش باشد. دوم این که راهبر باید حاضر باشد مسؤولیت و افتخار پیروزیت های کسب وکار را میان اعضای مجموعه تقسیم کند. راهبران تحول گرا به خوبی می دانند اگر اشتباهی زیر نگاهشان رخ دهد، مسؤولیتش کاملا متوجه خودشان خواهد بود. البته باید در ادامه با دقت دلیل شکست و جزئیات آن را آنالیز کنید و بر حسب وظیفه افراد آن ها را در مورد عملکردشان مطلع کنید. اما در بدو وقوع اشتباه، باید بتوانید خود را مقصر دانسته و بابت اشتباه پیش آمده از اعضای تیم کاری عذرخواهی کنید.

abanhome.com: بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: برترین ها
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 28892

به "10 جمله جادویی کارآفرینان پیروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 جمله جادویی کارآفرینان پیروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید