5 خودروی پرمصرف تولید داخل

به گزارش بلاگ پو، الان دیگر وقت تغییر است. وقت این است که بی خیال خودروهای پرمصرف شویم چون هر لیتر بنزین به طور آزاد بهایی معادل 3000 تومان یا 25 سنت داشته و خب این عدد برای مصرف کننده ایرانی خودرو که به طور میانگین ماهانه 200 تا 300 دلار درآمد دارد و چیزی نزدیک به 200 لیتر بنزین مصرف می کند، یعنی یک چهارم درآمد ماهانه. عددی که با احتساب هزینه های نگهداری، تعمیر، استهلاک و عوارض و بیمه و مالیات خودرو خیلی بیشتر از اینها دامنه داشته و سالانه یک سوم کل درآمد افراد را به سمت خود می کشد.

5 خودروی پرمصرف تولید داخل

تحقیقات جهانی نشان می دهد خودروهای اقتصادی و شهری امروزه بین 5.75 تا 6.5 لیتر بنزین مصرف می کنند که این عدد برای خودروهای تولدید داخل اعم از برندهای ایرانی، چینی، فرانسوی و حتی کره ای حدود 9 لیتر است. فاصله ای که سالانه یک تفاوت معنادار در هزینه بنزین را به خریداران تحمیل می کند. در این گزارش دست در دست شما سراغ بازار خودرو می رویم تا با پنج اتومبیل پرمصرف و ارزان ملاقات کنیم. اینها تیرانوسوروس های عصر ما هستند. جاندارانی که دیگر قادر به ادامه حیات روی کره زمین نیستند، چون گرسنگی آنها نسبتی با جیب مصرف کننده ایرانی و قیمت بنزین ندارد! این شما و این تیرانوسوروس های چهار سیلندر، لاغر مردنی و بنزین خوار وطنی.

سمند سورن توربو

در حالی که یک سدان شهری ساخت ژاپن با قدرتی مشابه مثل مزدا3 که از پیشرانه 1600سی سی اسکای اکتیو برخوردار است، تنها 7.4 لیتر بنزین در شهر مصرف می کند و در جاده هم این عدد تا 5.5 لیتر کاهش می یابد، سمند سورن توربوشارژ در دو بخش شهری و جاده ای به ترتیب 9.4 و 7.9 لیتر مصرف می کند. این عدد برای کیا سراتو آپشنال 2000 که موتور حجیم تری دارد باز هم کمتر است و به حدود 7.5 لیتر می رسد. این بین حتی خودرویی مثل برلیانس هم مصرف پایین تری در مقایسه با سورن توربو دارد و در هر 100 کیلومتر به شکل ترکیبی بین 6.8 تا 7.2 لیتر بنزین مصرف می کند. در واقع یکی از ایراداتی که به سورن توربو وارد است، همین سطح بالاتر مصرف سوخت است که در صورت از دور خارج شدن موتور از تنظیم حتی ممکن است تا 10 لیتر هم بنزین مصرف گردد.

پژو 206 تیپ 2

شاید تصور کنید این کوچولوی فرانسوی و نجیب با آن موتور 1400 سی سی کوچک الهه اقتصاد و کارایی است اما خب متاسفانه باید بگوییم این خودرو نه تنها موتوری کارا ندارد که حتی در نوع خود بسیار پرمصرف هم هست. این خودرو در حالی که عمر تکنولوژی موتور آن به پیش از قرن 21 برمی گردد، در هر 100 کیلومتر به صورت عملی چیزی نزدیک به هشت لیتر بنزین مصرف می کند که در مقایسه با ام وی ام 110 و 110اس، میتسوبیشی میراژ و تویوتا یاریس چیزی بین 2 تا 3.5 لیتر بیشتر است. جالب است که موتورهای pure power که نسل جدید پیشرانه های گروه پژو-سیتروئن است، روی نسل قبل دی اس 3 نصب شده و عملکرد آن حیرت انگیز است. در واقع این خودرو در ایران با داشتن یک موتور سه سیلندر، توربو و بنزینی به قدرت 110 اسب بخار، در هر 100 کیلومتر تنها 4.9 لیتر در شرایط ترکیبی بنزین مصرف می کند.

آریسان

این وانت کوچک با استفاده از همان موتوری که پیکان داشت و تا مدت ها در وانت پیکان مورد استفاده بود، یکی از بدترین مقادیر مصرف سوخت را در بین رقبای خود دارد. در واقع در حالی که سایپا 151 در شهر کمتر از 7.5 لیتر و در جاده حدود 6.5 لیتر مصرف دارد، میانگین مصرف سوخت آریسان حدود 10 لیتر است که به ترتیب برای شهر و جاده این عدد بین 12 و 8 لیتر در نوسان است. تنها شانسی که البته این بین خریداران آریسان دارند، واکنش نسبتا معقول موتور به سوخت CNG است که هزینه استفاده از آریسان را تا حدی کاهش می دهد. در واقع اگر امکان مصرف سی ان جی نبود، آریسان عملا به درد کار در ابعاد کوچک و شهری نمی خورد.

لیفان 820

با قیمتی معادل 240 میلیون تومان و یک موتور 2400سی سی تنفس طبیعی، این سدان چینی یکی از بدترین عملکردها را در بخش مصرف سوخت دارد. این خودرو که از نظر قدرت با این حجم بالای موتور تنها 158 اسب بخار قدرت دارد، در کارکردهای بلندمدت شهری حتی گاها تا بیش از 14 لیتر بنزین هم در هر 100 کیلومتر مصرف می کند. دلیل عمده این موضوع تکنولوژیی بسیار قدیمی موتور این خودرو است که با حجم موتوری نزدیک به دو برابر، کمتر از یک خودرو 1600سی سی نظیر پژو2008 قدرت تولید می کند.

چری تیگو

این خودرو بارها از سوی سازمان های استاندارد و محیط زیست متهم به اضافه مصرف شده و برخی خریداران هم از میزان بالای بنزینی که موتور نه چندان قدرتمندش مصرف می کند، گله دارند. این عدد در شهر گاها به 10 لیتر هم می رسد که در مقایسه با خودرویی مدرن نظیر رنو کپچر یا پژو 2008 تقریبا 40 درصد بیشتر است. در جاده هم اگر خودرو روی حالت اسپورت باشد و بخواهید اندکی سریع بروید، با توجه به وزن 1537 کیلویی خودرو، مصرف سوخت تا هشت لیتر رشد می کند تا به این ترتیب میانگین مصرف سوخت تیگو5 به حدود 9 لیتر برسد که رقمی غیرقابل قبول است. این خودرو البته به کنندگی از همه چری ها و ام وی ام های پرمصرف مونتاژ داخل به لیست ما اضافه شده!

abanhome.com: بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: دیوار
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 16519

به "5 خودروی پرمصرف تولید داخل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 خودروی پرمصرف تولید داخل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید