8 میلیون ایرانی از امروز بیمه سلامت می شوند

به گزارش بلاگ پو، طرح بیمه اجباری سلامت از امروز 13 آبان 98 اجرا می گردد و به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 8 میلیون نفر ایرانی بیمه اجباری سلامت می شوند.

8 میلیون ایرانی از امروز بیمه سلامت می شوند

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه سیزدهم آبان ماه در مراسم روز ملی بیمه سلامت، گفت: در جهان گفته می گردد که باید با هزینه کردن در زمان سلامت، به فکر هزینه های دوره بیماری باشیم. ما هم با همین برنامه پیش می رویم تا بتوانیم حدود 8 میلیون نفر را که فاقد هر گونه پوشش بیمه ای هستند، بیمه کنیم.

وی اظهار کرد: طرح پوشش همگانی اجباری بیمه سلامت با استفاده از ظرفیت قانونی بند الف ماده 70 قانون برنامه ششم توسعه محقق می گردد.

نمکی اضافه نمود: در آنالیز هایی که از اجرای بیمه به شکل اختیاری در 25 کشور دیگر داشتیم، متوجه شدیم که اگر قرار باشد تنها به شکل اختیاری بیمه را پیش ببریم، چندان پیروز نخواهیم بود. ولی کشورهایی که به دنبال پوشش اجباری بیمه با حمایت دولت در دریافت سرانه حق بیمه از افراد برخوردارند، ساختار پیروزی خواهند داشت.

وی تاکید نمود: ما باید برنامه های خود را به شکلی پیش ببریم که زیر آوار هزینه های کمرشکن در حوزه نظام سلامت نمانیم. بنده اگر بخواهم به عنوان وزیر به یکی از چالش های موجود در طرح تحول سلامت اشاره کنم، باید بگویم نپرداختن به بحث اقتصاد سلامت در این پروژه علیرغم تمام دستاوردهایی که داشت، یکی از آسیب های پیش رو بود که برای برطرف این مانع و دستیابی به تهیه و استقرار کامل پرونده الکترونیک سلامت بدون ریل گذاری معین نمی توانستیم اقدامات مقتضی را انجام دهیم. به همین دلیل اولین گام من برای استقرار پرونده الکترونیک سلامت، ریل گذاری در این زمینه بود.

وزیر بهداشت در ادامه به دستاوردهای ایران در حوزه نظام سلامت بعد از انقلاب اشاره نمود و گفت: نظام سلامت در سال های پس از انقلاب اسلامی دستاوردهای قابل توجهی داشته که اگر بخواهیم این دستاوردها را با سایر بخش ها مقایسه کنیم، چشمگیرتر خواهد بود. توسعه زیرساخت مراقبت بهداشتی اولیه که امروز به عنوان زیرساخت اصلی نظام سلامت و ارتقا به پوشش همگانی سلامت از آن یاد می گردد، به گفته کارشناسان بهداشتی و وزرای بهداشت مناطق مختلف به ویژه در نشست اخیر وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی، یکی از دستاوردهای عظیم نظام سلامت است.

نمکی اضافه نمود: کاهش مرگ و میر مادران و بچه ها، افزایش امید به زندگی، کاهش هزینه های نظام سلامت و ... از دیگر مواردی است که می توانم به آن اشاره کنم.

وی همچنین به خدمات دولت کنونی در حوزه سلامت اشاره نمود و گفت: در این دوره بود که افزایش 3 درصدی از جی دی پی برای سهم نظام سلامت رخ داد یا طرح تحول سلامت و توسعه زیرساخت های آن در نقاط کمتر برخوردار، کاهش پرداخت از جیب بیمار، ماندگاری پزشک در مناطق محروم و ... از دستاوردهایی بود که در این دولت و با همکاری دوستان من در وزارت بهداشت محقق شد.

  • کمبود دارو نداریم

وزیر بهداشت در ادامه سخنانش به موضوع دارو هم اشاره نمود و گفت: یکی از موارد هزینه خیز در حوزه نظام سلامت، دارو است که 1.2 از جی دی پی را به خود اختصاص می دهد. این درحالیست که در کشورهای پیشرفته این سهم 6دهم از جی دی پی را به خود اختصاص می دهد. اولین گام من برای کنترل هزینه ها در زمینه دارو، پیشروی به سمت رونق فراوری داخل و ممنوعیت واردات داروهایی بود که فراوری داخلی آن را در کشور داشتیم.

نمکی گفت: زمانی که بنده به این وزارتخانه آمدم، قرارگاهی در حوزه دارو و تجهیزات تشکیل دادم تا اضطراب به مردم منتقل نگردد. شاید در آن موقع تا یک یا دو ماه آینده می توانستیم دارو و تجهیزات را تامین کنیم، اما در حال حاضر هیچ کارخانه داروسازی نیست که تا تیر ماه 99 حتی یک ساعت خط فراوریش متوقف گردد و هیچ اتاق عملی نداریم که به دلیل کمبود تجهیزات لحظه ای کارش را متوقف کند.

در این مراسم، از پوشش ملی اجباری بیمه سلامت با حضور معاون اول رئیس جمهوری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت رونمایی شد.

abanhome.com: بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 15010

به "8 میلیون ایرانی از امروز بیمه سلامت می شوند" امتیاز دهید

1 کاربر به "8 میلیون ایرانی از امروز بیمه سلامت می شوند" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 میلیون ایرانی از امروز بیمه سلامت می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید